“Sejl”En lysskulptur af Flemming Brantbjerg
Kort beskrivelse af skulpturen, dens formsprog og konstruktion. Lysskulpturen er skabt på grundlag af en invitation fra Roskilde Festival 94. De ønskede en “lysting”, der i størrelse og koncept kunne matche de fysiske rammer for festivalen. Jeg har tidligere som koncept og i model arbejdet med skulptur og scenekonstruktion indeholdende lys på sejlflader, og det var naturligt for mig at fortsætte disse ideer i den helt frie form, skulpturen giver mulighed for. Her kunne jeg konstruere en rumform, der helt på sine egne betingelser var del af det samlede udtryk, der opstår når dags- eller kunstlyset uddyber rum og flade i skulpturens sejl og rig. Inspirationen til skulpturen er hentet i skyerne, sejl, vimpler, drager, telte og ikke mindst i den rumlige bevægelse, man kan opleve i træer, vand og andre mere eller mindre transparente materialer, der enten ses ved ens egen bevægelse gennem dem eller ved deres egen bevægelse i vinden. Inspirationen er materialiseret gennem modelarbejde i 1:25. En formmodel og en arbejds/beregningsmodel.
Konstruktionen er i sig selv i visuel bevægelse. De spændte formers linier trækker opmærksomheden ind i skulpturens center, hvor den flyvende mast næsten naturstridigt danner det højeste punkt. De enkle linier og lette former danner sammen med transparensen i sejlene et forløb af spænding og harmoni, der i dagens løb skifter med lys og skygge og om natten uddybes af kunstlyskompositionerne. Lyskildeplacering, farvenuancering, og præcis styring af lysstyrken for den enkelte lampe i tid er de basale komponenter i det “instrument” kompositionerne skabes for. Sejlene er 50 % transparente, hvilket giver både dags- og kunstlys en levende 3 diminsional flade/figur at udfolde sig på/i. Det farvede og hvide kunstlys anvendes i egentlige lyskompositioner skabt til de forskellige naturlige lysforhold i aften- og natteforløbet. Til kunstlysforløbet på Roskilde Festival 94 havde jeg valgt at dele den mørke tid op i tre perioder á 2 timer. Aftenen og natten er meget kort på dette tidspunkt af året. De første 2 timer er skumringen, hvor mørket langsomt overtager himmelen. Her havde jeg skabt et forløb af alle palettens farver ,der i en langsomt roterende bevægelse fik skulpturen til at komme frem i mørket med lysende pastelkraft, der forløbet igennem blev tættere i farverne. De næste 2 timer er der næsten helt mørkt. I denne periode havde jeg skabt en gennemgang af de enkelte farver i harmoni og i spænding, f. eks. Gul til Blå, spænding, Blå til Grøn, harmoni, Grøn til Rød, spænding, Rød til Gul, harmoni. & m. fl. De enkelte farver var varieret hen over skulpturen, så en ren rød var f. eks. 10 forskellige nuancer af rød. Et rigt spil opstår i fladerummene mellem sejlene ved disse nuancernes bevægelse hen over dem. De sidste 2 timer er morgengryet. Her gentog jeg det første forløb baglæns, afleverede lyset tilbage til himmelen og solen med de glødende pastelfarver i glidende bevægelse. Det hvide lys bruges i kompositionerne til markering af skift/kontrast ved f. eks et hvidt glimt eller til at oplyse dele af eller hele skulpturen i stærkt hvidt lys i kontrast til den mørke himmel. Teknik. Lyskilderne på festivalen var 56 stk 2 Khw. pepple konvex teaterlamper lamper (3 til 54 graders spredning) med farvefiltrering disse lamper måtte hentes i belgien. 16 stk. 1,5 Khw. specialbyggede halogenlamper sørgede for hvidt lys. Samtlige lyskilder var individuelt (lysstyrke) styrbare via Arri Smart Rack dæmpere ( 72 kredse) og Arri Imagine Lysbord. Farvefiltreringen var udført med en 12 farvet palet i Rosco supergel filterserien, hver farve var yderligere “temperaturtonet” ved anvendelse af blå konvertionsfiltrering i graderne, ingen (0), en kvart (0,25) en halv (0,5) og trekvart (0,75). De farvefiltrede lamper var placeret i 7 master á 8 stk. lamper med en gennemsnitshøjde på 7,5 meter. Deres afstand varierede fra ca. 20 til ca.50 meter fra skulpturens centrum. Deres spredning var sat fra 3 til 8 grader afhængig af afstand og valgt udlysnings flade. Konstruktion. Ide, modeller, produktionsledelse, placering, lystilrettelæggelse og afvikling: Flemming Brantbjerg. Hjælp til model: Jørn Hansen Programmering: Michael Tange. Sejlberegning: Ole Vanggaard. Sejlkonstruktion og ophængning: August Olsens Eftr. Master og rig, konstruktion og opstilling: Gamco. Lys & styring: Gøgler lys. Hvidt lys: DOMS. Med hjælp fra: |